ابلاغ دستورالعمل اصلاحیه تنظیم بازار خودرو
به گزارش دیوار پرس، شورای رقابت در جلسه ششصد و سی و سوم دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری (مصوبه جلسه ۵۴۳ شورای رقابت) را مورد بررسی قرار داد و اصلاح کرد.
در اصلاحیه جدید مصوب شد؛ مبنای تنظیم قیمت خودرو، بر اساس ضوابط قیمتگذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمتهاست که از سوی سازمان حمایت محاسبه میشود و به وزارت صمت اعلام میشود. وزارت صمت قیمتها را با رعایت مفاد این دستورالعمل به خودروسازان ابلاغ میکند و این قیمتها برای عرضهکننده خودرو لازم الاجراست.
همچنینی بند ۳ مصوبه قبلی بدین شرح اصلاح شد: با هدف نهادینهسازی فضای رقابتی برای هر خودرو، براساس قیمت حداقل ۳ خودروی خارجی هم رده از نظر کلاس، کیفیت و استاندارد، قیمتی بهعنوان قیمت پایه رقابتی از سوی وزات صمت استخراج و اعلام میشود. وزارت مذکور میتواند به استفاده از ظرفیت نهادهای حرفهای داخلی و حسب مورد، مراجع خارجی معتبر جهت تعیین ملاکهای مقایسه استفاده کند.
بر اساس مصوبه اصلاح شده عرضهکننده خودرو میتواند خودروهای هم رده محصولات خود در بازار جهانی را به وزارت صمت پیشنهاد کند و وزارت صمت هم برچسب رقابتپذیری هر خودرو را مطابق با روش فوق الذکر به صورت شفاف اطلاعرسانی میکند.
همچنین در خصوص خودروهای جدید، ضوابط و معیارهای آن توسط وزارت صمت تعریف، مشخص و به سازمان حمایت اعلام میشود.
تولیدکنندگان خودرو (اعم از تولید داخلی و مونتاژی) موظفند در ابتدای هر سال برنامه تولید را به تفکیک ماه به شورای رقابت و وزارت صمت اعلام نمایند، وزارت صمت میزان تحقق برنامه تولید را به صورت مستمر پایش کرده و در صورت محقق نشدن، راهکارهای پیشنهادی رفع مشکلات و چالشهای مسیر تحقق برنامه تولید را به شورای رقابت اعلام میکند.
سازمان حمایت به طور مستمر وضع عرضه و تعهدات تولیدکنندگان خودرو را پایش و گزارش آن را به شورای رقابت ارایه میکند. به منظور بهبود رقابتپذیری و تنظیم عرضه خودرو، شورای رقابت با همکاری وزارت صمت، سالانه میزان و نوع واردات خودرو را به مراجع ذیربط پیشنهاد میکند.
هر گونه تغییر قیمت خودرو ناشی از نصب قابلیت (آپشن) یا قطعات که اجباری (و براساس الزامات قانونی) نباشند، پس از تأیید وزارت صمت به سازمان حمایت اعلام و اثر قیمتی آن جهت تأیید و ابلاغ به وزارت صمت اعلام شود.